מהו מיצוב

בעלי עסקים רבים לא בדיוק מבינים את מהות המושג הזה ולעיתים מתבלבלים בינו ובין מיתוג שהוא מושג הלקוח מהעולם הויזואלי.

המיתוג שייך בעיקר לחברות העוסקות בתחום הקמעונאי שעושות תהליך במסגרתו

תהליך אסטרטגית המותג כולל למשל ניתוח מאפייני העסק, חוזקות וחולשות באמצעות תרגומם לאמצעים ויזואליים. הגדרת המאפיינים היא שלב ראשון בתהליך קביעת אסטרטגיה למשרד:

מיתוג העסק יעזור לבידולו, ויזקק את הערכים היחודיים שלו.

הגדרת כללי העיצוב והלוק לגבי כל אלמנט תדמיתי, שיווקי או ייצוגי של העסק ייצרו אחידות ויזואלית לכל האלמנטים, באופן שיהיו מזוהים תמיד עם החברה, וישוו לכל צורות התקשורת המודפסת של המשרד עם לקוחותיו וכלל הציבור, מראה אחיד ומקצועי.

תהליך של מיתוג יקבע מה אתה משדר ולמי. מיתוג , עקרונות שיווקים, ניתוח קהלי יעד, חידוד החזון וערכי המותג וכיוונים לפעולה.

 

המיצוב מצידו נשען על התוכן.

תהליך של מיצוב נועד לבנות מוניטין לעסק, לאפיין את זהותו ולבדלו מול האחרים. תהליך של מיצוב נעשה בשני מישורים: הסברתי ושיווקי / תקשורתי.

לאחר הגדרת המאפיינים היחודיים של העסק יש להטמיעם גם באמצעות הסברה וכתיבת תוכן שיווקי. אפיון אתר האינטרנט וכתיבת התכנים, הכנת פרופילים מודפסים ומצגות מתאימים, סיוע בכתיבת רשימות והטמעתן בניו מדיה. ניהול הסברה ברשת האינטרנט היא אמצעי משלים חשוב להגברת הניראות, לחיזוק המותג, למיצוב המשרד כמומחה בתחומו ולבולטות ביחס למתחרים.

 

הצד השיווקי/תקשורתי הוא פניה לקהל יעד מוגדר באופן "אקטיבי" או "פאסיבי".

נתמקד כעת בצד ה"פאסיבי":

הדרך היעילה ביותר למיצוב המשרד היא באמצעות פעילות תקשורתית אקטיבית ומגוונת. ליווי הפעילות העסקית בפעילות יחסי ציבור, תצרוב את קיומה של החברה בתודעת קהל היעד ותחזק את המוניטין שלה. מינוף הפעילות של העסק מסייעת לחשיפת ההתמחות וההישגים. יחסי הציבור יעסקו בנושאים הנמצאים על סדר היום של החברה, הן מבחינת הפעילות המקצועית והן ברמת המאקרו.

המיצוב בכלי התקשורת נעשה באמצעות חשיפת והעצמת הפעילות השוטפת. התבטאות בנושאים מקצועיים שעל סדר היום ושמצויים בליבת העשיה של העסק, ממצבת אותו כמומחה בתחום. פעילות יחסי הציבור כוללת כתבות ומאמרים בכל אמצעי התקשורת הכתובה והאלקטרונית, דוברות וקשרי עיתונות.

הפרסומים יופיעו באתר, בבלוג, באתרי אינטרנט ובעיתונות וישוו לעסק אופי של מי שיש לו חזון בנוסף לידע, יצירתיות ונסיון מקצועיים.

הדבר מסייע בחיזוק הקשר עם לקוחות קיימים, בחיזוק המחויבות של העובדים למשרד ו"גאוות היחידה" ובמשיכת לקוחות פוטנציאלים.

 

על רגל אחת, ישנם כמה יתרונות לכתבה מול מודעה קנויה: קודם כל לא ידלגו עליה. יקראו אולי את הכותרת ואז ידלגו עליה. אבל מי שהכותרת צדה את עינו, יצלול לכתבה ואז יגלה אתכם ויידע להעריך אתכם או את המוצר שלכם מבלי שיחשוד שמנסים ל"מכור לו".

אם כתבו עליך, ראיינו אותך, או נתנו לך במה- כנראה שאתה ראוי לכך ועל כך יש להעריך אותך.

בדיוק עכשיו, צרכן התקשורת נזקק לשירות/ למוצר או לבעיה העולה בכתבה ובגלל האופן שבו הופעת, ימהר ויתקשר.

 

אחד המתחים הקיימים בכל עסק הוא בין "שיווק" ו"מכירות"

איך מאזנים בין השנים? איך מביאים לסיפוק המיידי שבהשגת הלקוח הבא ובין הצורך בבניית מוניטין לטווח הארוך.

משרד יחסי ציבור הנכנס לעסק, ממפה דבר ראשון את הארגון לו הוא מייעץ ובעצם בונה יחד עם מנהליו את זהות הארגון. לעיתים, זקוק ארגון למי שיבהיר בצורה חדה וברורה את זהותו ואת מהותו על מנת שתעודת הזהות הזו תשמש את הארגון במהלך יחסי הציבור אבל גם לעת משבר.

תהליך זה הוא שלב חשוב בהתפתחות הארגון שכן הוא משליך גם על ההתנהלות בתוך הארגון והטמעת תרבות ניהולית מוטת תקשורת, דבר ש"משלם" את עצמו בזמן קצר.

 

בל תטעו, יחסי ציבור אינם תחליף לעבודת רגלים. יחסי ציבור אינם תחליף למכירות ולא יכולים להיות כאלה, על אף שבמקרים רבים כתבה בטלויזיה או בעיתון תציף אתכם בטלפונים.

הבעיה היא שאלה יפסקו כעבור זמן.

השאיפה שלנו היא ליצור תדמית עסקית, לבסס שם, לבנות לארגון מטריה שתשמש אותו בעת משבר או בעת "מכירת, מוצר חדש.

יחסי ציבור והסברה נכונה משרתים את שתי המטרות. אם נכנסה "עבודה" כתוצאה מיחסי הציבור, הרי שיש בכך רווח כפול, אבל עם כל החשיבות בהשגת סיפוק מיידי, זו לא המטרה העיקרית.

עם זאת חשוב להדגיש: עסק שעושה יחסי ציבור במשך שנה ולא רואה שום שינוי, צריך להסיק מסקנות.

עסק שיתמקד רק במכירות ולא ביחסי ציבור, חוטא לעצמו שכן יתכן מצב בעתיד שבו יאלץ להתמודד מול מתחרים על מכרז מסוים ובגלל היותו פחות "מוּכר" לא יבחרו בו.

מצד שני למשל, עסק ששמו הולך לפניו, יכול לגבות יותר מלקוחותיו.

וזה ממש על קצה המזלג